Różnica pomiędzy stronami "Pederaści i lesbijki – cud uzdrowienia" i "Kara śmierci – cytaty"

Z Henryk Dąbrowski
(Różnica między stronami)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (1 wersja)
 
m (1 wersja)
 
Linia 1: Linia 1:
<div style="text-align:right; font-size: 130%; font-style: italic; font-weight: bold;">03.06.2013</div>
+
<div style="text-align:right; font-size: 130%; font-style: italic; font-weight: bold;">11.09.2017</div>
  
  
Linia 5: Linia 5:
  
  
Związek kobiety i&nbsp;mężczyzny ma na celu spłodzenie, urodzenie i&nbsp;wychowanie potomstwa. Dlatego i&nbsp;tylko dlatego podlega szczególnej ochronie i&nbsp;jest nazywany małżeństwem.<ref name="p1"/>
+
''[Jeśli] kto przeleje krew ludzką, przez ludzi ma być przelana krew jego, bo człowiek został stworzony na obraz Boga.''<br/>
 +
Rdz&nbsp;9:6  Biblia Tysiąclecia
  
  
Czy pederaści i&nbsp;lesbijki nie potrafią być szczęśliwi, jeśli ich związek nie zostanie nazwany małżeństwem? Wydaje się, że nie potrafią i&nbsp;należy zwrócić uwagę, że jest to znakomity dowód jak bardzo chorzy są ci ludzie. Najwyraźniej zboczenie seksualne w&nbsp;jakiś sposób zaburza funkcjonowanie mózgu jako całości i&nbsp;oni też chcą być małżonkami, żoną i&nbsp;mężem, matką i&nbsp;ojcem. Takie zachowania są charakterystyczne dla wieku dziecięcego - my też chcemy się pobawić tak, jak wy. Sądzę, że przypadek homoseksualizmu kwalifikuje się coraz bardziej do badania psychiatrycznego niż seksuologicznego. Zauważmy, że dojrzałość seksualna u&nbsp;osób heteroseksualnych nie jest jedynie umiejętnością zaspokajania popędu seksualnego. Dojrzałości seksualnej towarzyszy tutaj zawsze odpowiedzialność za partnera i&nbsp;ewentualne potomstwo.
 
  
  
Przypuszczalnie właśnie brak poczucia odpowiedzialności za efekt swoich seksualnych działań powoduje u&nbsp;homoseksualistów pewien stopień zdziecinnienia i&nbsp;nigdy nie osiągają oni pełni osobniczego rozwoju. Warto wskazać też inne, cechujące pederastów i&nbsp;lesbijki zachowania, typowe dla wieku dziecięcego:
+
''Nie popełnisz morderstwa.''<br/>
 +
Wj&nbsp;20:13 Biblia Paulistów (piąte przykazanie Dekalogu)
  
  
1) zależność od zachowania i&nbsp;postępowania ważnego dorosłego
 
  
Przykłady: wymuszanie zmiany słów pederasta (słowo „brzydkie”) na gej (słowo „ładne”). Domaganie się usuwania słów opisujących odmienność seksualną. Domaganie się tolerancji i&nbsp;akceptacji od innych. Domaganie się przywilejów (nazywanych przez nich prawami), które sprawią, że będą traktowani „na równi” z&nbsp;osobami heteroseksualnymi. Myślenie magiczne: kiedy „ważni dorośli” PRZEGŁOSUJĄ, że zboczenie już zboczeniem nie jest, to ono NAPRAWDĘ przestanie być zboczeniem.
 
  
 +
''Gdyby jednak [ktoś] czyhał na swojego bliźniego, aby go podstępnie zabić, to nawet od mojego ołtarza masz go oderwać i&nbsp;ukarać śmiercią.''<br/>
 +
Wj&nbsp;21:14 Biblia Paulistów
  
2) obnażanie się (ekshibicjonizm dziecięcy) oraz przyleganie fizyczne, przytulanie, obłapianie się.
 
  
Przykłady: wystarczy wyszukać grafiki związane z&nbsp;hasłami „Parada Równości” lub „WorldPride”, aby zobaczyć, że jednym z&nbsp;istotnych elementów tych parad jest eksponowanie własnego nagiego lub prawie nagiego ciała. Fizyczna bliskość pederastów i&nbsp;lesbijek jest przedstawiania w&nbsp;sposób wulgarny i&nbsp;bezpośredni. Dojrzałe osoby heteroseksualne nigdy tak nie postępują i&nbsp;starają się kontakty seksualne realizować poza wzrokiem osób postronnych.
 
  
  
3) poświęcanie dużo uwagi pielęgnacji swojego ciała
+
''Dlatego jeśli jakiś człowiek jest niebezpieczny dla całej społeczności i&nbsp;swoim grzechem psuje drugich, jest rzeczą chwalebną i&nbsp;zdrową zabić go celem zachowania dobra wspólnego.''<br/>
 +
św. Tomasz z&nbsp;Akwinu<ref name="p1a"/>
  
  
4) celowe i&nbsp;świadome wykonywanie czynności, które denerwują i&nbsp;drażnią innych
 
  
Przykłady: żądają zmiany treści w&nbsp;szkolnych podręcznikach tak, aby przedstawiały „różne wzorce RODZINY”, jakkolwiek to nie ich dzieci w&nbsp;tych szkołach się uczą! Profanowanie katolickich świątyń ceremoniami pseudoślubów, w&nbsp;których biorą udział obnażone osoby wznosząc antykatolickie i&nbsp;antypapieskie hasła.
 
  
 +
''Zabicie złoczyńcy jest dozwolone o&nbsp;tyle, o&nbsp;ile ma na celu bezpieczeństwo całej społeczności, i&nbsp;dlatego jest zastrzeżone wyłącznie temu, komu powierzono jej ochronę i&nbsp;zachowanie, podobnie jak odcięcie jakiegoś zakażonego członka ciała jest zastrzeżone lekarzowi, któremu powierzono troskę o&nbsp;ocalenie całego ciała. Otóż troskę o&nbsp;dobro ogółu powierzono tym, którzy sprawują władzę państwową. A&nbsp;więc tylko im wolno zabijać złoczyńców, osobom zaś prywatnym tego czynić nie wolno.''<br/>
 +
św. Tomasz z&nbsp;Akwinu<ref name="p1b"/>
  
5) traktowanie parad równości i&nbsp;marszów jako okazji do „dobrej zabawy”
 
  
Przykład: w&nbsp;języku angielskim słowo gay, pierwotnie oznaczało: wesoły, radosny, zabawny, barwny, kolorowy.
 
  
  
6) domaganie się (z&nbsp;dziecięcym uporem) spełnienia ich coraz większych żądań, bo w&nbsp;przeciwnym wypadku „będą płakać”, pokazywać swoją krzywdę całemu światu i&nbsp;terroryzować społeczeństwo wulgarnymi paradami równości.
+
''Otóż prawa nie stanowi się dla sprawiedliwego, ale dla postępujących bezprawnie.''<br/>
 +
1Tm 1:9 Biblia Paulistów
  
Przykłady: domagają się, aby młodzież w&nbsp;całej Polsce uczyła się o&nbsp;ich upodobaniach seksualnych. Twierdzą, że brak zainteresowania ich zboczonym sposobem zaspokajania popędu płciowego wynika jedynie z&nbsp;homofobii, a&nbsp;w&nbsp;rzeczywistości jest to sposób bardzo interesujący i&nbsp;wszyscy powinni z&nbsp;radością oglądać i&nbsp;podziwiać ich „miłość”. Twierdzą, że wstręt do homoseksualizmu jest wyuczony i&nbsp;stąd wynika ich wrogość wobec Kościoła Katolickiego. W&nbsp;styczniu 2005, z&nbsp;okazji 60 rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz, przedłożono w&nbsp;Parlamencie Europejskim projekt rezolucji, w&nbsp;której wymieniono ofiary obozu w&nbsp; następującej kolejności: Żydzi, Romowie, homoseksualiści, (jakby byli narodem), Polacy i&nbsp;inne narodowości. W&nbsp;rzeczywistości homoseksualistów w&nbsp;Auschwitz zginęło niewielu, bowiem Niemców nie interesowały zboczenia podludzi – tych mordowano za to, że byli podludźmi.
 
  
  
  
Zauważmy, jak odmiennie zachowują się pederaści i&nbsp;lesbijki w&nbsp;porównaniu do osób heteroseksualnych. Homoseksualiści jak dzieci organizują Parady Równości, a&nbsp;ich jedyny cel, to walka o&nbsp;uzyskanie społecznego statusu '''identycznego''' z&nbsp;osobami hetero i&nbsp;dobra zabawa. Nie zważają przy tym, że ich zachowanie jest odbierane jako wulgarne i&nbsp;narusza uczucia innych osób. Nawet fakt, że mogą w&nbsp;ten sposób wyrządzić krzywdę dzieciom i&nbsp;osobom nieletnim ich nie interesuje przecież to nie ich dzieci, a&nbsp;oni dzieci nigdy nie będą mieli! Nie będą odpowiadali za ich przyszłość i&nbsp;nie będą niepokoili się, czy ich pociechy nie są narażone na złe przykłady i&nbsp;złe wzorce zachowań. Egoizm i&nbsp;pustka duchowa w&nbsp;czystej postaci. Podkreślmy, że osoby heteroseksualne zachowują się odmiennie (!), biorą udział w&nbsp;Marszach Niepodległości (lub podobnych), gdzie starają się wyrazić swoje zaniepokojenie stanem państwa, bo ten stan rzutuje na możliwości utrzymania ich dzieci i&nbsp;przyszłość ich potomstwa.
+
''Prawa ustanowione są dla sprawiedliwych nie dlatego, by nie popełniali nieprawości, lecz by jej nie doznawali.''<br/>
 +
Epikur
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Trzeba stale walczyć z&nbsp;ciągle szerzącym się złem, nie po to, aby je wytępić, ale żeby nas nie przemogło.''<br/>
 +
Seneka<ref name="p1c"/><ref name="p1d"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Kara jest niezbędna, aby godność i&nbsp;honor pokrzywdzonego były chronione, a&nbsp;brak kary nie zrodził do niego pogardy i&nbsp;nie umniejszył szacunku jakim się cieszył.''<br/>
 +
Aulus Gellius<ref name="p2"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Sprawiedliwość jest to stała i&nbsp;niezłomna wola oddawania każdemu tego, co mu się należy.''<br/>
 +
Ulpian Domicjusz<ref name="p2a"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''W stanie natury każdy człowiek posiada władzę zgładzenia zabójcy, by w&nbsp;wyniku przykładnego ukarania, powstrzymać innych od wyrządzenia podobnej krzywdy, której żadne zadośćuczynienie nie może zrekompensować, a&nbsp;która to władza ma się odnosić do każdego, a&nbsp;także, by zabezpieczyć ludzi przed zamachami zbrodniarza.''<br/>
 +
John Locke<ref name="p3"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Kto popełnił zbrodnię, musi umrzeć, w&nbsp;takim przypadku żaden inny wyrok nie czyni zadość sprawiedliwości, nie istnieje bowiem równowaga między śmiercią a&nbsp;życiem nawet najbardziej lichym. Nie ma równości między zbrodnią a&nbsp;odpłatą, o&nbsp;ile złoczyńca nie zostanie wyrokiem sądu skazany na śmierć.''<br/>
 +
Immanuel Kant<ref name="p4"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Pogląd, że kara zawiera w&nbsp;sobie własne prawo przestępcy, jest poglądem, w&nbsp;którym przestępcy okazywana jest cześć jako istocie rozumnej. Cześć ta nie staje się jego udziałem, jeśli z&nbsp;samego jego czynu nie czerpie się pojęcia kary i&nbsp;miernika jej wysokości. Nie inaczej jest również wtedy, gdy uważamy go za szkodliwe zwierzę, które należy unieszkodliwić, albo kiedy kara ma za cel odstraszanie lub poprawę. (…) Taki sposób uzasadniania kary podobny jest do podnoszenia kija na psa, a&nbsp;człowiek traktowany jest tu nie w&nbsp;swej czci i&nbsp;godności, lecz jak pies.''<br/>
 +
Georg Wilhelm Friedrich Hegel<ref name="p4a"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Jeśli w&nbsp;odwecie nie można dążyć do specyficznej równości [przestępstwa i&nbsp;kary], to jednak inaczej ma się rzecz z&nbsp;morderstwem, które musi być bezwzględnie karane śmiercią. Ponieważ życie jednostki obejmuje cały zakres jej istnienia, przeto kara nie może polegać na [zastępczej] wartości, która dla życia nie istnieje, lecz musi tylko polegać na odebraniu znowu życia.''<br/>
 +
Georg Wilhelm Friedrich Hegel<ref name="p4b"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Każdy ma prawo domagać się cudzego życia jako zastawu, który będzie gwarancją bezpieczeństwa jego własnego, ale nie ma takiego prawa w&nbsp;przypadku mienia, dla którego cudza wolność jest wystarczającym zastawem. W&nbsp;celu ochrony życia obywateli kara śmierci jest zatem absolutnie konieczna. Tym, którzy chcieliby ją znieść, należy odpowiedzieć: „Najpierw usuńcie ze świata zabójstwa, a&nbsp;w&nbsp;ślad za tym i&nbsp;karę śmierci”. Tak samo jak za morderstwo, karę śmierci należy też orzekać w&nbsp;przypadku nie budzącego wątpliwości usiłowania zabójstwa, bo celem prawa jest ukaranie czynu, a&nbsp;nie pomszczenie rezultatu.''<br/>
 +
Arthur Schopenhauer<ref name="p5"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Niech nikt nie uspokaja swego sumienia iluzją, że nie może zrobić nic złego, jeśli się nie wtrąca i&nbsp;nie zabiera głosu. Aby zło osiągnęło swój cel, wystarczy, żeby dobrzy ludzie patrzyli i&nbsp;nie robili nic.''<br/>
 +
John Stuart Mill<ref name="p6"/><ref name="p7"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Wiele już powiedziano o&nbsp;świętości ludzkiego życia i&nbsp;niedorzeczności przypuszczenia, że możemy nauczyć szacunku dla życia, odbierając je innym. Jednak jestem zaskoczony użyciem tego argumentu, ponieważ można się nim posłużyć przeciwko jakiejkolwiek karze. Nie tylko ludzkie życie, nie tylko ludzkie życie jako takie, powinno być dla nas święte, ale również ludzkie uczucia. Ludzka zdolność cierpienia jest tym, co również zasługuje na szacunek, a&nbsp;nie tylko sama zdolność istnienia. I&nbsp;możemy sobie wyobrazić, że ktoś nas zapyta, jak możemy nauczyć ludzi, aby nie zadawali cierpienia, zadając je? Na takie pytanie odpowiedziałbym wszyscy opowiedzieliby – że oduczanie przez cierpienie od zadawania cierpienia jest nie tylko możliwe, ale właśnie to jest istotą zasądzanej kary. Czy orzeczenie kary pieniężnej oznacza brak poszanowania własności, a&nbsp;uwięzienie przestępcy brak szacunku dla wolności osobistej? Tak samo nierozsądne jest myślenie, że odebranie życia człowiekowi, który odebrał życie innym, to okazanie braku szacunku dla ludzkiego życia. Przeciwnie, zdecydowanie okazujemy jego poszanowanie, przyjmując zasadę, że ten, kto odbiera prawo do życia innym, odbiera je również sobie.''<br/>
 +
John Stuart Mill<ref name="p8"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Ilekroć zezwalasz, by przestępstwo nie zostało właściwie ukarane, stajesz po stronie zła.''<br/>
 +
Roger Scruton<ref name="p20"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Abolicjoniści wysuwają argumenty zupełnie chybione. Oto jeden, często spotykany: nie surowość kary, tylko jej nieuchronność może odstraszyć przestępcę. To tak, jakby powiedzieć: nie szerokość prostokąta wyznacza jego pole, tylko długość. Efekt odstraszania jest funkcją dwóch zmiennych – surowości kary i&nbsp;jej nieuchronności. Inaczej niż pole prostokąta, nie jest to funkcja liniowa, choć jest monotoniczna. Jest to coś w&nbsp;rodzaju iloczynu: gdy któryś czynnik maleje, maleje też cały efekt; a&nbsp;gdy dąży do zera, efekt staje się zerowy. Wielka surowość przy niskiej wykrywalności nic nie pomoże, ale nie pomoże też wysoka wykrywalność przy małej surowości. To rzeczy oczywiste.''<br/>
 +
prof. Bogusław Wolniewicz<ref name="p20a"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Człekokształtność nie stanowi kryterium człowieczeństwa.''<br/>
 +
prof. Bogusław Wolniewicz<ref name="p20b"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Państwo, żeby wymuszać respekt na pewnych grupach społecznych, na tych grupach, których myślenie jest poniżej progu racjonalności, powinno posiadać instrumenty, które mają znaczenie symboliczne. Może z&nbsp;tych instrumentów korzystać bardzo rzadko, ale powinno je posiadać. Jednym z&nbsp;takich instrumentów jest właśnie kara śmierci. Państwo, które nie może dysponować karą śmierci pozbawia się samo majestatu.''<br/>
 +
prof. Andrzej Zybertowicz<ref name="p21"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Stracenie mordercy wstrząsa liberałem bardziej niż śmierć zamordowanego.''<br/>
 +
Nicolás Gómez Dávila<ref name="p22"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Każdy system, w&nbsp;którym jedyną karę za mord stanowi cela więzienna, to system, w&nbsp;którym ofiara ma mniejsze prawo do życia niż mordercy.''<br/>
 +
Waldemar Łysiak<ref name="p23"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Kiedy chronimy życie winnych, to dajemy w&nbsp;zamian życie niewinnych ludzi.''<br/>
 +
Edward Irving Koch<ref name="p24"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Zawsze popierałam karę śmierci, ponieważ wierzę, że ludzie, którzy są gotowi odebrać komuś innemu życie, tracą swoje prawo do niego. Kara śmierci powinna być stosowana bardzo rzadko, ale nikt nie powinien być z&nbsp;góry pewny, że bez względu na okrucieństwo swojej zbrodni zawsze uniknie kary śmierci.''<br/>
 +
Margaret Thatcher<ref name="p25"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Nawet w&nbsp;przypadku egzekucji skazanego na śmierć, państwo nie dysponuje prawem tej osoby do życia. Zastrzegliśmy dla władzy publicznej prawo odebrania skazanemu dobra, jakim jest życie, jako zadośćuczynienie winy po tym, gdy popełniając zbrodnię, sam pozbawił siebie prawa do życia.''<br/>
 +
papież Pius XII<ref name="p26"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Nic bardziej nie pokazuje moralnego upadku ludzi lub pokolenia, niż lekceważenie świętości ludzkiego życia. To właśnie ten zanik wartości moralnych ujawnia się w&nbsp;apelach o&nbsp;zniesienie kary śmierci. To świętość życia jest uzasadnieniem dla kary śmierci za zbrodnię morderstwa, a&nbsp;zrozumienie tej świętości, ogranicza żądania w&nbsp;orzekaniu tej kary. Im większy jest nasz szacunek dla życia, tym bardziej będziemy popierać karę śmierci, która jest następstwem pogwałcenia jego świętości.''<br/>
 +
John Murray<ref name="p27"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Ebony Simpson otrzymała karę śmierci, jej rodzina dożywocie, a&nbsp;Garforth pobyt w&nbsp;hotelu.''<br/>
 +
Peter Simpson<ref name="p28"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Porządek prawny, którego narzędzia kontroli przestępczości nie obejmują kary śmierci, w&nbsp;rzeczywistości ucieleśnia wyraźną politykę władz: politykę, która w&nbsp;sposób nieunikniony i&nbsp;przewidywalny wybiera więcej morderstw zamiast mniej. Popieranie systemu, akceptującego nieuchronność tych morderstw tylko dlatego, że ich ofiar nie potrafimy z&nbsp;góry zidentyfikować, trudno uważać za moralnie wzniosłe.''<br/>
 +
Cass R. Sunstein  &  Adrian Vermeule<ref name="p29"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Brak kary śmierci w&nbsp;kodeksie karnym jest pogardą dla ofiar.''<br/>
 +
Henryk Dąbrowski
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Społeczeństwo, które godzi się na usunięcie kary śmierci z kodeksu karnego, okazuje pogardę ofiarom, bowiem stawia życie mordercy ponad życie ofiary, a jednocześnie wysyła czytelny komunikat do przestępców: możesz zabijać, twoje życie jest bezpieczne, a my jesteśmy bezsilni. Likwidując karę śmierci społeczeństwo samo siebie pozbawia godności, bowiem jest to również komunikat do wszystkich obywateli: od teraz nie dzielimy już ludzi na dobrych i złych, ale dzielimy na martwych i żywych.''<br/>
 +
Henryk Dąbrowski
 +
 
 +
 
  
  
Z tego powodu zboczenia seksualne spotkały się z&nbsp;tak ciepłym przyjęciem przez postępowe władze wszystkich krajów – oto powstała prawdziwie zadowolona grupa społeczna. Niewiele wymagająca od państwa, niezbyt troszcząca się o&nbsp;tego państwa przyszłość, a&nbsp;wystarczy jej dać kilka nic nie kosztujących zapisów prawnych, aby swoje szczęście i&nbsp;radość demonstrowała na ulicach pokazując jak piękna, cudowna i&nbsp;wspaniała jest kolorowa, niepodległa Polska. Jak każda mniejszość, pederaści i&nbsp;lesbijki wiszą u&nbsp;klamki swego dobroczyńcy – władzy, która realizuje w&nbsp;ten prosty sposób rzymską zasadę „divide et impera”.
 
  
  
Nie sposób nie zauważyć tutaj, że cudownemu uzdrowieniu homoseksualistów poprzez odgórne wykreślenie tej choroby z&nbsp;listy chorób przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne w&nbsp;1974 roku towarzyszyło pojawienie się nowej jednostki chorobowej – homofobii. Uleczono kilka procent, wpędzając w&nbsp;chorobę kilkadziesiąt, co daje zajęcie zainteresowanym lekarzom na wiele lat. O&nbsp;skreśleniu z&nbsp;listy chorób nie zadecydowały badania naukowe, a&nbsp;głosowanie przeprowadzone wśród psychiatrów. Wiemy, że 5854 osób było za oraz 3810 było przeciw, skąd wynika, że za wykreśleniem opowiedziało się 58% głosujących. Patrząc na przyjętą metodę podejmowania decyzji stwierdzam, że należałoby uświadomić amerykańskim psychiatrom, iż nauka nie jest demokracją, bowiem o&nbsp;prawdzie nie rozstrzyga się przez głosowanie. W&nbsp;związku z&nbsp;powyższym decyzja o&nbsp;wykreśleniu homoseksualizmu z&nbsp;listy chorób jest nieważna od samego początku i&nbsp;nie jest dla nikogo wiążąca.
 
  
  
Linia 66: Linia 209:
 
<references>
 
<references>
  
<ref name="p1">Krzysztof Saja, ''Czy zakaz małżeństw jednopłciowych jest dyskryminujący?'', ([http://etykapraktyczna.pl/blog/etyka-spo%C5%82eczna/dyskryminacja/zakaz-ma%C5%82%C5%BCe%C5%84stw-homoseksualnych-dyskryminacja LINK1]), ([https://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/diametros/article/download/500/612/ LINK2])</ref>
+
<ref name="p1a">Św. Tomasz z&nbsp;Akwinu, ''Suma Teologiczna'', Traktat: Sprawiedliwość, Zagadnienie 64 – O&nbsp;zabójstwie, Artykuł 2, Czy wolno zabijać grzeszników?, ([http://www.katedra.uksw.edu.pl/suma/suma_18.pdf LINK1]), ([http://www.katedra.uksw.edu.pl/suma/suma18.htm LINK2])</ref>
 +
 
 +
<ref name="p1b">Św. Tomasz z&nbsp;Akwinu, ''Suma Teologiczna'', Traktat: Sprawiedliwość, Zagadnienie 64 – O&nbsp;zabójstwie, Artykuł&nbsp;3, Czy osobie prywatnej wolno zabić grzesznika?, ([http://www.katedra.uksw.edu.pl/suma/suma_18.pdf LINK1]), ([http://www.katedra.uksw.edu.pl/suma/suma18.htm LINK2])</ref>
 +
 
 +
<ref name="p1c">Seneka Młodszy, ''O gniewie'', (księga 2, rozdział 10, werset 8)</ref>
 +
 
 +
<ref name="p1d">'''''Lento adiutorio opus est contra mala continua et fecunda, non ut desinant, sed ne vincant.'''''<br/>
 +
L. Annaei Senecae philosophi Opera omnia, ([https://books.google.pl/books?id=13EVAAAAYAAJ&dq=%22Lento%20adiutorio%20opus%20est%20contra%20mala%20continua%20et%20fecunda%2C%20non%20ut%20desinant%2C%20sed%20ne%20vincant.%22&hl=pl&pg=PA30#v=onepage&q=%22Lento%20adiutorio%20opus%20est%20contra%20mala%20continua%20et%20fecunda,%20non%20ut%20desinant,%20sed%20ne%20vincant.%22&f=false LINK1])<br/>
 +
L. Annaei Senecae opera quae supersunt, ([https://books.google.pl/books?id=FXBux8_ULHwC&lpg=PT45&dq=%22Lento%20adiutorio%20opus%20est%20contra%20mala%20continua%20et%20fecunda%2C%20non%20ut%20desinant%2C%20sed%20ne%20vincant.%22&hl=pl&pg=PT45#v=onepage&q=%22Lento%20adiutorio%20opus%20est%20contra%20mala%20continua%20et%20fecunda,%20non%20ut%20desinant,%20sed%20ne%20vincant.%22&f=false LINK2])<br/></ref>
  
</references>
+
<ref name="p2">Aulus Gellius, ''Noce attyckie'', (księga&nbsp;7, rozdział&nbsp;14, werset&nbsp;3), ([http://www.thelatinlibrary.com/gellius/gellius7.shtml#14 LINK])</ref>
  
 +
<ref name="p2a">'''''Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi.'''''<br/>
 +
'''''1. Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere.'''''<br/>
 +
'''''2. Iuris prudentia est divinarum atque humanarum rerum notitia, iusti atque iniusti scientia.'''''<br/>
 +
Corpus iuris civilis. Digesta Iustiniani. ([https://archive.org/details/corpusiuriscivi02mommgoog/page/n128/mode/2up LINK])<br/></ref>
  
 +
<ref name="p3">John Locke, ''Dwa traktaty o&nbsp;rządzie'', Drugi traktat o&nbsp;rządzie, Rozdział II – O&nbsp;stanie natury, paragraf 11</ref>
  
 +
<ref name="p4">Immanuel Kant, ''Metafizyka moralności'' (''Metaphysik der Sitten''), Część I&nbsp;–  Metafizyczne podstawy nauki o&nbsp;prawie</ref>
  
 +
<ref name="p4a">Georg Wilhelm Friedrich Hegel, ''Zasady filozofii prawa'', przekład A.&nbsp;Landman, PWN Warszawa 1969, § 100 i&nbsp;Uzupełnienie do §&nbsp;99</ref>
  
 +
<ref name="p4b">Georg Wilhelm Friedrich Hegel, ''Zasady filozofii prawa'', przekład A.&nbsp;Landman, PWN Warszawa 1969, Uzupełnienie do §&nbsp;101</ref>
  
 +
<ref name="p5">Arthur Schopenhauer, ''Świat jako wola i&nbsp;przedstawienie'' (''Die Welt als Wille und Vorstellung''), Uzupełnienia do księgi czwartej, Rozdział 47. Przyczynek do etyki</ref>
  
 +
<ref name="p6">John Stuart Mill, ''Inaugural Address Delivered to the University of St. Andrews, Feb. 1St 1867'', str.&nbsp;36, ([https://en.wikisource.org/wiki/Inaugural_address_delivered_to_the_University_of_St._Andrews,_Feb._1st_1867 LINK1]), ([http://books.google.com/books?id=DFNAAAAAcAAJ&pg=PA36&dq=%22Bad+men+need+nothing+more+to+compass+their+ends,+than+that+good+men+should+look+on+and+do+nothing%22&hl=en&sa=X&ei=RUh5U6qWBLSysQT0vYGAAw&ved=0CEEQ6AEwBA#v=onepage&q=%22Bad%20men%20need%20nothing%20more%20to%20compass%20their%20ends%2C%20than%20that%20good%20men%20should%20look%20on%20and%20do%20nothing%22&f=false LINK2])</ref>
  
 +
<ref name="p7">Drugie zdanie tego cytatu (w&nbsp;nieco zmienionej formie) jest, najprawdopodobniej błędnie, przypisywane Edmundowi Burke’owi. Zobacz:([https://en.wikiquote.org/wiki/Edmund_Burke#Disputed LINK1]), ([https://tartarus.org/martin/essays/burkequote.html LINK2]), ([https://tartarus.org/martin/essays/burkequote2.html LINK3]), ([https://quoteinvestigator.com/2010/12/04/good-men-do/ LINK4])</ref>
  
 +
<ref name="p8">John Stuart Mill, ''Speech In Favor of Capital Punishment'', 21 April 1868, House of Commons, Westminster, United Kingdom, ([https://books.google.pl/books?id=K96br3jOtEUC&lpg=PP1&hl=pl&pg=PA69#v=onepage&q&f=false LINK1]), ([https://en.wikisource.org/wiki/Speech_In_Favor_of_Capital_Punishment LINK2]), ([https://oll.libertyfund.org/titles/mill-the-collected-works-of-john-stuart-mill-volume-xxviii-public-and-parliamentary-speeches-part-i#lf0223-28_label_1257 LINK3])</ref>
  
 +
<ref name="p20">Wikipedia, ''Roger Scruton'', ([https://pl.wikipedia.org/wiki/Roger_Scruton LINK])</ref>
  
 +
<ref name="p20a">Bogusław Wolniewicz, ''Jeszcze o&nbsp;karze głównej'' [w:] ''Filozofia i&nbsp;wartości'', tom II, WUW, Warszawa 2018</ref>
  
 +
<ref name="p20b">Bogusław Wolniewicz, ''Filozoficzne aspekty kary głównej'' [w:] ''Filozofia i&nbsp;wartości'', tom II, WUW, Warszawa 2018</ref>
  
 +
<ref name="p21">TVN24, Program ''Prześwietlenie'' z&nbsp;2005 roku ([http://www.youtube.com/watch?v=BTNPofS9GtA&sns=em#t=8m54s LINK])</ref>
  
 +
<ref name="p22">Tomasz Gabiś, ''Nicolás Gómez Dávila'', ([http://www.tomaszgabis.pl/2011/07/11/nicolas-gomez-davila-2/ LINK])</ref>
  
== Polecam ==
+
<ref name="p23">Waldemar Łysiak, ''Prawo Kaina, czy prawo Abla?'', ([http://www.gelberg.org/pliki/kara%20smierci.pdf LINK])</ref>
  
[http://pl.wikipedia.org/wiki/Homoseksualizm_w_klasyfikacji_DSM#Referendum Homoseksualizm w&nbsp;klasyfikacji DSM]
+
<ref name="p24">Edward I. Koch, ''Śmierć i&nbsp;Sprawiedliwość'', ([http://henryk-dabrowski.pl/index.php?title=%C5%9Amier%C4%87_i_Sprawiedliwo%C5%9B%C4%87_(Edward_I._Koch) LINK])</ref>
  
[http://www.homoseksualizm.edu.pl/index.php/co-mowi-nauka/34-psychologia/181-dlaczego-homoseksualizm-zosta-wykrelony-z-listy-chorob-psychicznych Artykuł o&nbsp;okolicznościach usunięcia homoseksualizmu z&nbsp;listy chorób]
+
<ref name="p25">Margaret Thatcher, ''TV Interview for Channel 4 A&nbsp;plus 4 (Brighton Bomb)'', ([http://www.margaretthatcher.org/document/105764 LINK])</ref>
  
[https://pl.wikipedia.org/wiki/Zdrowie_os%C3%B3b_LGBT Zdrowie osób LGBT]
+
<ref name="p26">Przytoczony cytat jest tłumaczeniem fragmentu przemówienia wygłoszonego 14&nbsp;września&nbsp;1952&nbsp;r. do uczestników I&nbsp;Międzynarodowego Kongresu Histopatologii Systemu Nerwowego<br/>
 +
''Même quand il s'agit de l'exécution d'un condamné à&nbsp;mort, l'Etat ne dispose pas du droit de l'individu à&nbsp;la vie. U&nbsp;est réservé alors au pouvoir public de priver le condamné du bien de la vie, en expiation de sa faute, après que, par son crime, il s'est déjà dépossédé de son droit à&nbsp;la vie.''<br/>
 +
papież Pius XII, ''Acta Apostolicae Sedis'' 44 (1952) s.&nbsp;787 ([http://www.vatican.va/archive/aas/documents/AAS-44-1952-ocr.pdf LINK])&nbsp;</ref>
  
[http://www.bibula.com/?p=1055 Zagrożenia zdrowia związane z&nbsp;seksem homoseksualnym – dr med. John R. Diggs, Jr.]
+
<ref name="p27">John Murray, ''Principles of Conduct: Aspects of Biblical Ethics'', (rozdział 5, str.&nbsp;122), ([https://books.google.pl/books?id=phoqAAaGMpUC&lpg=PP1&hl=pl&pg=PA122#v=onepage&q&f=false LINK])</ref>
  
[http://www.google.pl/search?q=parada+r%C3%B3wno%C5%9Bci&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=HC-qUbyhOMmJ4gTyooCwCA&ved=0CC8QsAQ&biw=1280&bih=918 Parady równości]
+
<ref name="p28">Wypowiedź Petera Simpsona, ojca Ebony Simpson (†9), do mediów przed budynkiem sądu po skazaniu gwałciciela i&nbsp;mordercy Andrew Garfortha (9&nbsp;lipca&nbsp;1993), ([https://www.9news.com.au/world/2015/07/13/19/40/mother-outraged-that-child-abductor-who-raped-and-murdered-her-daughter-is-being-given LINK1]), ([https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Ebony_Simpson Wiki&#8209;en]), ([https://www.youtube.com/watch?v=T0Pjq4M31j8#t=8m17s YT&#8209;en]), ([https://www.dailymotion.com/video/x5lxosp DM-en]), ([https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/127238390 LINK2])</ref>
  
[http://www.google.pl/search?q=WorldPride+Rome+2000&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5OepUanZJaKC4gSS_YGQAg&ved=0CE0QsAQ&biw=1280&bih=918 WorldPride Rome 2000]
+
<ref name="p29">Cass R. Sunstein and Adrian Vermeule, ''Is Capital Punishment Morally Required? - Acts, Omissions and Life-Life Tradeoffs'', (2005–06) 58 Stanford Law Review 703, ([https://www.stanfordlawreview.org/print/article/is-capital-punishment-morally-required-acts-omissions-and-life-life-tradeoffs/ LINK1]), ([https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=691447 LINK2]), strona 723</ref>
  
[http://www.google.pl/search?q=WorldPride+Jerusalem+2006&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bfSpUa2YCYXGOd7cgJAE&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=918 WorldPride Jerusalem 2006]
+
</references>
  
[http://www.google.pl/search?q=WorldPride+London+2012&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RfepUdy1CMGitAaC8IHYBg&ved=0CEQQsAQ&biw=1280&bih=918 WorldPride London 2012]
 
  
[http://en.wikipedia.org/wiki/Europride Europride]
 
  
  

Wersja z 22:36, 18 wrz 2022

11.09.2017



[Jeśli] kto przeleje krew ludzką, przez ludzi ma być przelana krew jego, bo człowiek został stworzony na obraz Boga.
Rdz 9:6 Biblia Tysiąclecia



Nie popełnisz morderstwa.
Wj 20:13 Biblia Paulistów (piąte przykazanie Dekalogu)



Gdyby jednak [ktoś] czyhał na swojego bliźniego, aby go podstępnie zabić, to nawet od mojego ołtarza masz go oderwać i ukarać śmiercią.
Wj 21:14 Biblia Paulistów



Dlatego jeśli jakiś człowiek jest niebezpieczny dla całej społeczności i swoim grzechem psuje drugich, jest rzeczą chwalebną i zdrową zabić go celem zachowania dobra wspólnego.
św. Tomasz z Akwinu[1]



Zabicie złoczyńcy jest dozwolone o tyle, o ile ma na celu bezpieczeństwo całej społeczności, i dlatego jest zastrzeżone wyłącznie temu, komu powierzono jej ochronę i zachowanie, podobnie jak odcięcie jakiegoś zakażonego członka ciała jest zastrzeżone lekarzowi, któremu powierzono troskę o ocalenie całego ciała. Otóż troskę o dobro ogółu powierzono tym, którzy sprawują władzę państwową. A więc tylko im wolno zabijać złoczyńców, osobom zaś prywatnym tego czynić nie wolno.
św. Tomasz z Akwinu[2]



Otóż prawa nie stanowi się dla sprawiedliwego, ale dla postępujących bezprawnie.
1Tm 1:9 Biblia Paulistów



Prawa ustanowione są dla sprawiedliwych nie dlatego, by nie popełniali nieprawości, lecz by jej nie doznawali.
Epikur



Trzeba stale walczyć z ciągle szerzącym się złem, nie po to, aby je wytępić, ale żeby nas nie przemogło.
Seneka[3][4]



Kara jest niezbędna, aby godność i honor pokrzywdzonego były chronione, a brak kary nie zrodził do niego pogardy i nie umniejszył szacunku jakim się cieszył.
Aulus Gellius[5]



Sprawiedliwość jest to stała i niezłomna wola oddawania każdemu tego, co mu się należy.
Ulpian Domicjusz[6]



W stanie natury każdy człowiek posiada władzę zgładzenia zabójcy, by w wyniku przykładnego ukarania, powstrzymać innych od wyrządzenia podobnej krzywdy, której żadne zadośćuczynienie nie może zrekompensować, a która to władza ma się odnosić do każdego, a także, by zabezpieczyć ludzi przed zamachami zbrodniarza.
John Locke[7]



Kto popełnił zbrodnię, musi umrzeć, w takim przypadku żaden inny wyrok nie czyni zadość sprawiedliwości, nie istnieje bowiem równowaga między śmiercią a życiem nawet najbardziej lichym. Nie ma równości między zbrodnią a odpłatą, o ile złoczyńca nie zostanie wyrokiem sądu skazany na śmierć.
Immanuel Kant[8]



Pogląd, że kara zawiera w sobie własne prawo przestępcy, jest poglądem, w którym przestępcy okazywana jest cześć jako istocie rozumnej. Cześć ta nie staje się jego udziałem, jeśli z samego jego czynu nie czerpie się pojęcia kary i miernika jej wysokości. Nie inaczej jest również wtedy, gdy uważamy go za szkodliwe zwierzę, które należy unieszkodliwić, albo kiedy kara ma za cel odstraszanie lub poprawę. (…) Taki sposób uzasadniania kary podobny jest do podnoszenia kija na psa, a człowiek traktowany jest tu nie w swej czci i godności, lecz jak pies.
Georg Wilhelm Friedrich Hegel[9]



Jeśli w odwecie nie można dążyć do specyficznej równości [przestępstwa i kary], to jednak inaczej ma się rzecz z morderstwem, które musi być bezwzględnie karane śmiercią. Ponieważ życie jednostki obejmuje cały zakres jej istnienia, przeto kara nie może polegać na [zastępczej] wartości, która dla życia nie istnieje, lecz musi tylko polegać na odebraniu znowu życia.
Georg Wilhelm Friedrich Hegel[10]



Każdy ma prawo domagać się cudzego życia jako zastawu, który będzie gwarancją bezpieczeństwa jego własnego, ale nie ma takiego prawa w przypadku mienia, dla którego cudza wolność jest wystarczającym zastawem. W celu ochrony życia obywateli kara śmierci jest zatem absolutnie konieczna. Tym, którzy chcieliby ją znieść, należy odpowiedzieć: „Najpierw usuńcie ze świata zabójstwa, a w ślad za tym i karę śmierci”. Tak samo jak za morderstwo, karę śmierci należy też orzekać w przypadku nie budzącego wątpliwości usiłowania zabójstwa, bo celem prawa jest ukaranie czynu, a nie pomszczenie rezultatu.
Arthur Schopenhauer[11]



Niech nikt nie uspokaja swego sumienia iluzją, że nie może zrobić nic złego, jeśli się nie wtrąca i nie zabiera głosu. Aby zło osiągnęło swój cel, wystarczy, żeby dobrzy ludzie patrzyli i nie robili nic.
John Stuart Mill[12][13]



Wiele już powiedziano o świętości ludzkiego życia i niedorzeczności przypuszczenia, że możemy nauczyć szacunku dla życia, odbierając je innym. Jednak jestem zaskoczony użyciem tego argumentu, ponieważ można się nim posłużyć przeciwko jakiejkolwiek karze. Nie tylko ludzkie życie, nie tylko ludzkie życie jako takie, powinno być dla nas święte, ale również ludzkie uczucia. Ludzka zdolność cierpienia jest tym, co również zasługuje na szacunek, a nie tylko sama zdolność istnienia. I możemy sobie wyobrazić, że ktoś nas zapyta, jak możemy nauczyć ludzi, aby nie zadawali cierpienia, zadając je? Na takie pytanie odpowiedziałbym – wszyscy opowiedzieliby – że oduczanie przez cierpienie od zadawania cierpienia jest nie tylko możliwe, ale właśnie to jest istotą zasądzanej kary. Czy orzeczenie kary pieniężnej oznacza brak poszanowania własności, a uwięzienie przestępcy brak szacunku dla wolności osobistej? Tak samo nierozsądne jest myślenie, że odebranie życia człowiekowi, który odebrał życie innym, to okazanie braku szacunku dla ludzkiego życia. Przeciwnie, zdecydowanie okazujemy jego poszanowanie, przyjmując zasadę, że ten, kto odbiera prawo do życia innym, odbiera je również sobie.
John Stuart Mill[14]



Ilekroć zezwalasz, by przestępstwo nie zostało właściwie ukarane, stajesz po stronie zła.
Roger Scruton[15]



Abolicjoniści wysuwają argumenty zupełnie chybione. Oto jeden, często spotykany: nie surowość kary, tylko jej nieuchronność może odstraszyć przestępcę. To tak, jakby powiedzieć: nie szerokość prostokąta wyznacza jego pole, tylko długość. Efekt odstraszania jest funkcją dwóch zmiennych – surowości kary i jej nieuchronności. Inaczej niż pole prostokąta, nie jest to funkcja liniowa, choć jest monotoniczna. Jest to coś w rodzaju iloczynu: gdy któryś czynnik maleje, maleje też cały efekt; a gdy dąży do zera, efekt staje się zerowy. Wielka surowość przy niskiej wykrywalności nic nie pomoże, ale nie pomoże też wysoka wykrywalność przy małej surowości. To są rzeczy oczywiste.
prof. Bogusław Wolniewicz[16]



Człekokształtność nie stanowi kryterium człowieczeństwa.
prof. Bogusław Wolniewicz[17]



Państwo, żeby wymuszać respekt na pewnych grupach społecznych, na tych grupach, których myślenie jest poniżej progu racjonalności, powinno posiadać instrumenty, które mają znaczenie symboliczne. Może z tych instrumentów korzystać bardzo rzadko, ale powinno je posiadać. Jednym z takich instrumentów jest właśnie kara śmierci. Państwo, które nie może dysponować karą śmierci pozbawia się samo majestatu.
prof. Andrzej Zybertowicz[18]



Stracenie mordercy wstrząsa liberałem bardziej niż śmierć zamordowanego.
Nicolás Gómez Dávila[19]



Każdy system, w którym jedyną karę za mord stanowi cela więzienna, to system, w którym ofiara ma mniejsze prawo do życia niż mordercy.
Waldemar Łysiak[20]



Kiedy chronimy życie winnych, to dajemy w zamian życie niewinnych ludzi.
Edward Irving Koch[21]



Zawsze popierałam karę śmierci, ponieważ wierzę, że ludzie, którzy są gotowi odebrać komuś innemu życie, tracą swoje prawo do niego. Kara śmierci powinna być stosowana bardzo rzadko, ale nikt nie powinien być z góry pewny, że bez względu na okrucieństwo swojej zbrodni zawsze uniknie kary śmierci.
Margaret Thatcher[22]



Nawet w przypadku egzekucji skazanego na śmierć, państwo nie dysponuje prawem tej osoby do życia. Zastrzegliśmy dla władzy publicznej prawo odebrania skazanemu dobra, jakim jest życie, jako zadośćuczynienie winy po tym, gdy popełniając zbrodnię, sam pozbawił siebie prawa do życia.
papież Pius XII[23]



Nic bardziej nie pokazuje moralnego upadku ludzi lub pokolenia, niż lekceważenie świętości ludzkiego życia. To właśnie ten zanik wartości moralnych ujawnia się w apelach o zniesienie kary śmierci. To świętość życia jest uzasadnieniem dla kary śmierci za zbrodnię morderstwa, a zrozumienie tej świętości, ogranicza żądania w orzekaniu tej kary. Im większy jest nasz szacunek dla życia, tym bardziej będziemy popierać karę śmierci, która jest następstwem pogwałcenia jego świętości.
John Murray[24]



Ebony Simpson otrzymała karę śmierci, jej rodzina dożywocie, a Garforth pobyt w hotelu.
Peter Simpson[25]



Porządek prawny, którego narzędzia kontroli przestępczości nie obejmują kary śmierci, w rzeczywistości ucieleśnia wyraźną politykę władz: politykę, która w sposób nieunikniony i przewidywalny wybiera więcej morderstw zamiast mniej. Popieranie systemu, akceptującego nieuchronność tych morderstw tylko dlatego, że ich ofiar nie potrafimy z góry zidentyfikować, trudno uważać za moralnie wzniosłe.
Cass R. Sunstein & Adrian Vermeule[26]



Brak kary śmierci w kodeksie karnym jest pogardą dla ofiar.
Henryk Dąbrowski



Społeczeństwo, które godzi się na usunięcie kary śmierci z kodeksu karnego, okazuje pogardę ofiarom, bowiem stawia życie mordercy ponad życie ofiary, a jednocześnie wysyła czytelny komunikat do przestępców: możesz zabijać, twoje życie jest bezpieczne, a my jesteśmy bezsilni. Likwidując karę śmierci społeczeństwo samo siebie pozbawia godności, bowiem jest to również komunikat do wszystkich obywateli: od teraz nie dzielimy już ludzi na dobrych i złych, ale dzielimy na martwych i żywych.
Henryk Dąbrowski










Przypisy

  1. Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, Traktat: Sprawiedliwość, Zagadnienie 64 – O zabójstwie, Artykuł 2, Czy wolno zabijać grzeszników?, (LINK1), (LINK2)
  2. Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, Traktat: Sprawiedliwość, Zagadnienie 64 – O zabójstwie, Artykuł 3, Czy osobie prywatnej wolno zabić grzesznika?, (LINK1), (LINK2)
  3. Seneka Młodszy, O gniewie, (księga 2, rozdział 10, werset 8)
  4. Lento adiutorio opus est contra mala continua et fecunda, non ut desinant, sed ne vincant.
    L. Annaei Senecae philosophi Opera omnia, (LINK1)
    L. Annaei Senecae opera quae supersunt, (LINK2)
  5. Aulus Gellius, Noce attyckie, (księga 7, rozdział 14, werset 3), (LINK)
  6. Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi.
    1. Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere.
    2. Iuris prudentia est divinarum atque humanarum rerum notitia, iusti atque iniusti scientia.
    Corpus iuris civilis. Digesta Iustiniani. (LINK)
  7. John Locke, Dwa traktaty o rządzie, Drugi traktat o rządzie, Rozdział II – O stanie natury, paragraf 11
  8. Immanuel Kant, Metafizyka moralności (Metaphysik der Sitten), Część I – Metafizyczne podstawy nauki o prawie
  9. Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Zasady filozofii prawa, przekład A. Landman, PWN Warszawa 1969, § 100 i Uzupełnienie do § 99
  10. Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Zasady filozofii prawa, przekład A. Landman, PWN Warszawa 1969, Uzupełnienie do § 101
  11. Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie (Die Welt als Wille und Vorstellung), Uzupełnienia do księgi czwartej, Rozdział 47. Przyczynek do etyki
  12. John Stuart Mill, Inaugural Address Delivered to the University of St. Andrews, Feb. 1St 1867, str. 36, (LINK1), (LINK2)
  13. Drugie zdanie tego cytatu (w nieco zmienionej formie) jest, najprawdopodobniej błędnie, przypisywane Edmundowi Burke’owi. Zobacz:(LINK1), (LINK2), (LINK3), (LINK4)
  14. John Stuart Mill, Speech In Favor of Capital Punishment, 21 April 1868, House of Commons, Westminster, United Kingdom, (LINK1), (LINK2), (LINK3)
  15. Wikipedia, Roger Scruton, (LINK)
  16. Bogusław Wolniewicz, Jeszcze o karze głównej [w:] Filozofia i wartości, tom II, WUW, Warszawa 2018
  17. Bogusław Wolniewicz, Filozoficzne aspekty kary głównej [w:] Filozofia i wartości, tom II, WUW, Warszawa 2018
  18. TVN24, Program Prześwietlenie z 2005 roku (LINK)
  19. Tomasz Gabiś, Nicolás Gómez Dávila, (LINK)
  20. Waldemar Łysiak, Prawo Kaina, czy prawo Abla?, (LINK)
  21. Edward I. Koch, Śmierć i Sprawiedliwość, (LINK)
  22. Margaret Thatcher, TV Interview for Channel 4 A plus 4 (Brighton Bomb), (LINK)
  23. Przytoczony cytat jest tłumaczeniem fragmentu przemówienia wygłoszonego 14 września 1952 r. do uczestników I Międzynarodowego Kongresu Histopatologii Systemu Nerwowego
    Même quand il s'agit de l'exécution d'un condamné à mort, l'Etat ne dispose pas du droit de l'individu à la vie. U est réservé alors au pouvoir public de priver le condamné du bien de la vie, en expiation de sa faute, après que, par son crime, il s'est déjà dépossédé de son droit à la vie.
    papież Pius XII, Acta Apostolicae Sedis 44 (1952) s. 787 (LINK
  24. John Murray, Principles of Conduct: Aspects of Biblical Ethics, (rozdział 5, str. 122), (LINK)
  25. Wypowiedź Petera Simpsona, ojca Ebony Simpson (†9), do mediów przed budynkiem sądu po skazaniu gwałciciela i mordercy Andrew Garfortha (9 lipca 1993), (LINK1), (Wiki‑en), (YT‑en), (DM-en), (LINK2)
  26. Cass R. Sunstein and Adrian Vermeule, Is Capital Punishment Morally Required? - Acts, Omissions and Life-Life Tradeoffs, (2005–06) 58 Stanford Law Review 703, (LINK1), (LINK2), strona 723