Kara śmierci – cytaty: Różnice pomiędzy wersjami

Z Henryk Dąbrowski
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 42: Linia 42:
  
 
''Kara jest niezbędna, aby godność i honor pokrzywdzonego były chronione, a&nbsp;brak kary nie zrodził do niego pogardy i&nbsp;nie umniejszył szacunku jakim się cieszył.''<br/>
 
''Kara jest niezbędna, aby godność i honor pokrzywdzonego były chronione, a&nbsp;brak kary nie zrodził do niego pogardy i&nbsp;nie umniejszył szacunku jakim się cieszył.''<br/>
Aulus Gellius<ref name="p1a"/>
+
Aulus Gellius<ref name="p2"/>
  
  
Linia 48: Linia 48:
  
 
''W stanie natury każdy człowiek posiada władzę zgładzenia zabójcy, by w wyniku przykładnego ukarania, powstrzymać innych od wyrządzenia podobnej krzywdy, której żadne zadośćuczynienie nie może zrekompensować, a&nbsp;która to władza ma się odnosić do każdego, a&nbsp;także, by zabezpieczyć ludzi przed zamachami zbrodniarza.''<br/>
 
''W stanie natury każdy człowiek posiada władzę zgładzenia zabójcy, by w wyniku przykładnego ukarania, powstrzymać innych od wyrządzenia podobnej krzywdy, której żadne zadośćuczynienie nie może zrekompensować, a&nbsp;która to władza ma się odnosić do każdego, a&nbsp;także, by zabezpieczyć ludzi przed zamachami zbrodniarza.''<br/>
John Locke<ref name="p2"/>
+
John Locke<ref name="p3"/>
  
  
Linia 54: Linia 54:
  
 
''Kto popełnił zbrodnię, musi umrzeć, w&nbsp;takim przypadku żaden inny wyrok nie czyni zadość sprawiedliwości, nie istnieje bowiem równowaga między śmiercią a&nbsp;życiem nawet najbardziej lichym. Nie ma równości między zbrodnią a&nbsp;odpłatą, o&nbsp;ile złoczyńca nie zostanie wyrokiem sądu skazany na śmierć.''<br/>
 
''Kto popełnił zbrodnię, musi umrzeć, w&nbsp;takim przypadku żaden inny wyrok nie czyni zadość sprawiedliwości, nie istnieje bowiem równowaga między śmiercią a&nbsp;życiem nawet najbardziej lichym. Nie ma równości między zbrodnią a&nbsp;odpłatą, o&nbsp;ile złoczyńca nie zostanie wyrokiem sądu skazany na śmierć.''<br/>
Immanuel Kant<ref name="p3"/>
+
Immanuel Kant<ref name="p4"/>
  
  
Linia 60: Linia 60:
  
 
''Każdy ma prawo domagać się cudzego życia jako zastawu, który będzie gwarancją bezpieczeństwa jego własnego, ale nie ma takiego prawa w przypadku mienia, dla którego cudza wolność jest wystarczającym zastawem. W&nbsp;celu ochrony życia obywateli kara śmierci jest zatem absolutnie konieczna. Tym, którzy chcieliby ją znieść, należy odpowiedzieć: „Najpierw usuńcie ze świata zabójstwa, a&nbsp;w&nbsp;ślad za tym i&nbsp;karę śmierci”. Tak samo jak za morderstwo, karę śmierci należy też orzekać w&nbsp;przypadku nie budzącego wątpliwości usiłowania zabójstwa, bo celem prawa jest ukaranie czynu, a&nbsp;nie pomszczenie rezultatu.''<br/>
 
''Każdy ma prawo domagać się cudzego życia jako zastawu, który będzie gwarancją bezpieczeństwa jego własnego, ale nie ma takiego prawa w przypadku mienia, dla którego cudza wolność jest wystarczającym zastawem. W&nbsp;celu ochrony życia obywateli kara śmierci jest zatem absolutnie konieczna. Tym, którzy chcieliby ją znieść, należy odpowiedzieć: „Najpierw usuńcie ze świata zabójstwa, a&nbsp;w&nbsp;ślad za tym i&nbsp;karę śmierci”. Tak samo jak za morderstwo, karę śmierci należy też orzekać w&nbsp;przypadku nie budzącego wątpliwości usiłowania zabójstwa, bo celem prawa jest ukaranie czynu, a&nbsp;nie pomszczenie rezultatu.''<br/>
Arthur Schopenhauer<ref name="p3a"/>
+
Arthur Schopenhauer<ref name="p5"/>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
''Niech nikt nie uspokaja swego sumienia iluzją, że nie może zrobić nic złego, jeśli się nie wtrąca i&nbsp;nie zabiera głosu. Aby zło osiągnęło swój cel, wystarczy, żeby dobrzy ludzie patrzyli i&nbsp;nie robili nic.''<br/>
 +
John Stuart Mill<ref name="p6"/><ref name="p7"/>
  
  
Linia 66: Linia 72:
  
 
''Ilekroć zezwalasz, by przestępstwo nie zostało właściwie ukarane, stajesz po stronie zła.''<br/>
 
''Ilekroć zezwalasz, by przestępstwo nie zostało właściwie ukarane, stajesz po stronie zła.''<br/>
Roger Scruton<ref name="p4"/>
+
Roger Scruton<ref name="p20"/>
  
  
Linia 72: Linia 78:
  
 
''Państwo, żeby wymuszać respekt na pewnych grupach społecznych, na tych grupach, których myślenie jest poniżej progu racjonalności, powinno posiadać instrumenty, które mają znaczenie symboliczne. Może z&nbsp;tych instrumentów korzystać bardzo rzadko, ale powinno je posiadać. Jednym z&nbsp;takich instrumentów jest właśnie kara śmierci. Państwo, które nie może dysponować karą śmierci pozbawia się samo majestatu.''<br/>
 
''Państwo, żeby wymuszać respekt na pewnych grupach społecznych, na tych grupach, których myślenie jest poniżej progu racjonalności, powinno posiadać instrumenty, które mają znaczenie symboliczne. Może z&nbsp;tych instrumentów korzystać bardzo rzadko, ale powinno je posiadać. Jednym z&nbsp;takich instrumentów jest właśnie kara śmierci. Państwo, które nie może dysponować karą śmierci pozbawia się samo majestatu.''<br/>
prof. Andrzej Zybertowicz<ref name="p5"/>
+
prof. Andrzej Zybertowicz<ref name="p21"/>
  
  
Linia 78: Linia 84:
  
 
''Stracenie mordercy wstrząsa liberałem bardziej niż śmierć zamordowanego.''<br/>
 
''Stracenie mordercy wstrząsa liberałem bardziej niż śmierć zamordowanego.''<br/>
Nicolás Gómez Dávila<ref name="p6"/>
+
Nicolás Gómez Dávila<ref name="p22"/>
  
  
Linia 84: Linia 90:
  
 
''Każdy system, w&nbsp;którym jedyną karę za mord stanowi cela więzienna, to system, w&nbsp;którym ofiara ma mniejsze prawo do życia niż mordercy.''<br/>
 
''Każdy system, w&nbsp;którym jedyną karę za mord stanowi cela więzienna, to system, w&nbsp;którym ofiara ma mniejsze prawo do życia niż mordercy.''<br/>
Waldemar Łysiak<ref name="p7"/>
+
Waldemar Łysiak<ref name="p23"/>
  
  
Linia 90: Linia 96:
  
 
''Kiedy chronimy życie winnych, to dajemy w&nbsp;zamian życie niewinnych ludzi.''<br/>
 
''Kiedy chronimy życie winnych, to dajemy w&nbsp;zamian życie niewinnych ludzi.''<br/>
Edward Irving Koch<ref name="p8"/>
+
Edward Irving Koch<ref name="p24"/>
  
  
Linia 96: Linia 102:
  
 
''Zawsze popierałam karę śmierci, ponieważ wierzę, że ludzie, którzy są gotowi odebrać komuś innemu życie, tracą swoje prawo do niego. Kara śmierci powinna być stosowana bardzo rzadko, ale nikt nie powinien być z&nbsp;góry pewny, że bez względu na okrucieństwo swojej zbrodni zawsze uniknie kary śmierci.''<br/>
 
''Zawsze popierałam karę śmierci, ponieważ wierzę, że ludzie, którzy są gotowi odebrać komuś innemu życie, tracą swoje prawo do niego. Kara śmierci powinna być stosowana bardzo rzadko, ale nikt nie powinien być z&nbsp;góry pewny, że bez względu na okrucieństwo swojej zbrodni zawsze uniknie kary śmierci.''<br/>
Margaret Thatcher<ref name="p9"/>
+
Margaret Thatcher<ref name="p25"/>
  
  
Linia 102: Linia 108:
  
 
''Nawet w&nbsp;przypadku egzekucji skazanego na śmierć, państwo nie dysponuje prawem tej osoby do życia. Zastrzegliśmy dla władzy publicznej prawo odebrania skazanemu dobra, jakim jest życie, jako zadośćuczynienie winy po tym, gdy popełniając zbrodnię, sam pozbawił siebie prawa do życia.''<br/>
 
''Nawet w&nbsp;przypadku egzekucji skazanego na śmierć, państwo nie dysponuje prawem tej osoby do życia. Zastrzegliśmy dla władzy publicznej prawo odebrania skazanemu dobra, jakim jest życie, jako zadośćuczynienie winy po tym, gdy popełniając zbrodnię, sam pozbawił siebie prawa do życia.''<br/>
papież Pius XII<ref name="p10"/>
+
papież Pius XII<ref name="p26"/>
  
  
Linia 108: Linia 114:
  
 
''Nic bardziej nie pokazuje moralnego upadku ludzi lub pokolenia, niż lekceważenie świętości ludzkiego życia. To właśnie ten zanik wartości moralnych ujawnia się w&nbsp;apelach o&nbsp;zniesienie kary śmierci. To świętość życia jest uzasadnieniem dla kary śmierci za zbrodnię morderstwa, a&nbsp;zrozumienie tej świętości, ogranicza żądania w&nbsp;orzekaniu tej kary. Im większy jest nasz szacunek dla życia, tym bardziej będziemy popierać karę śmierci, która jest następstwem pogwałcenia jego świętości.''<br/>
 
''Nic bardziej nie pokazuje moralnego upadku ludzi lub pokolenia, niż lekceważenie świętości ludzkiego życia. To właśnie ten zanik wartości moralnych ujawnia się w&nbsp;apelach o&nbsp;zniesienie kary śmierci. To świętość życia jest uzasadnieniem dla kary śmierci za zbrodnię morderstwa, a&nbsp;zrozumienie tej świętości, ogranicza żądania w&nbsp;orzekaniu tej kary. Im większy jest nasz szacunek dla życia, tym bardziej będziemy popierać karę śmierci, która jest następstwem pogwałcenia jego świętości.''<br/>
John Murray<ref name="p10a"/>
+
John Murray<ref name="p27"/>
  
  
Linia 120: Linia 126:
  
 
''Ebony Simpson otrzymała karę śmierci, jej rodzina dożywocie, a Garforth pobyt w hotelu.''<br/>
 
''Ebony Simpson otrzymała karę śmierci, jej rodzina dożywocie, a Garforth pobyt w hotelu.''<br/>
Peter Simpson<ref name="p11"/>
+
Peter Simpson<ref name="p28"/>
  
  
Linia 150: Linia 156:
 
<ref name="p1">Św. Tomasz z Akwinu, ''Suma Teologiczna'', Traktat: Sprawiedliwość, Zagadnienie 64 – O zabójstwie, Artykuł 2, Czy wolno zabijać grzeszników, ([http://www.katedra.uksw.edu.pl/suma/suma_18.pdf LINK])</ref>
 
<ref name="p1">Św. Tomasz z Akwinu, ''Suma Teologiczna'', Traktat: Sprawiedliwość, Zagadnienie 64 – O zabójstwie, Artykuł 2, Czy wolno zabijać grzeszników, ([http://www.katedra.uksw.edu.pl/suma/suma_18.pdf LINK])</ref>
  
<ref name="p1a">Aulus Gellius, ''Noce attyckie'', (księga 7, rozdział 14, werset 3), ([http://www.thelatinlibrary.com/gellius/gellius7.shtml#14 LINK])</ref>
+
<ref name="p2">Aulus Gellius, ''Noce attyckie'', (księga 7, rozdział 14, werset 3), ([http://www.thelatinlibrary.com/gellius/gellius7.shtml#14 LINK])</ref>
 +
 
 +
<ref name="p3">John Locke, ''Dwa traktaty o rządzie'', Drugi traktat o rządzie, Rozdział II – O stanie natury, paragraf 11</ref>
 +
 
 +
<ref name="p4">Immanuel Kant, ''Metafizyka moralności'' (''Metaphysik der Sitten''), Część I –  Metafizyczne podstawy nauki o prawie</ref>
  
<ref name="p2">John Locke, ''Dwa traktaty o rządzie'', Drugi traktat o rządzie, Rozdział II – O stanie natury, paragraf 11</ref>
+
<ref name="p5">Arthur Schopenhauer, ''Świat jako wola i przedstawienie'' (''Die Welt als Wille und Vorstellung''), Uzupełnienia do księgi czwartej, Rozdział 47. Przyczynek do etyki</ref>
  
<ref name="p3">Immanuel Kant, ''Metafizyka moralności'' (''Metaphysik der Sitten''), Część I –  Metafizyczne podstawy nauki o prawie</ref>
+
<ref name="p6">John Stuart Mill, ''Inaugural Address Delivered to the University of St. Andrews, Feb. 1St 1867'', str.&nbsp;36, ([https://en.wikisource.org/wiki/Inaugural_address_delivered_to_the_University_of_St._Andrews,_Feb._1st_1867 LINK1]), ([http://books.google.com/books?id=DFNAAAAAcAAJ&pg=PA36&dq=%22Bad+men+need+nothing+more+to+compass+their+ends,+than+that+good+men+should+look+on+and+do+nothing%22&hl=en&sa=X&ei=RUh5U6qWBLSysQT0vYGAAw&ved=0CEEQ6AEwBA#v=onepage&q=%22Bad%20men%20need%20nothing%20more%20to%20compass%20their%20ends%2C%20than%20that%20good%20men%20should%20look%20on%20and%20do%20nothing%22&f=false LINK2])</ref>
  
<ref name="p3a">Arthur Schopenhauer, ''Świat jako wola i przedstawienie'' (''Die Welt als Wille und Vorstellung''), Uzupełnienia do księgi czwartej, Rozdział 47. Przyczynek do etyki</ref>
+
<ref name="p7">Drugie zdanie tego cytatu (w nieco zmienionej formie) jest, najprawdopodobniej błędnie, przypisywane Edmundowi Burke’owi. Zobacz:([https://en.wikiquote.org/wiki/Edmund_Burke#Disputed LINK1]), ([https://tartarus.org/martin/essays/burkequote.html LINK2]), ([https://tartarus.org/martin/essays/burkequote2.html LINK3]), ([https://quoteinvestigator.com/2010/12/04/good-men-do/ LINK4])</ref>
  
<ref name="p4">Wikipedia, ''Roger Scruton'', ([https://pl.wikipedia.org/wiki/Roger_Scruton LINK])</ref>
+
<ref name="p20">Wikipedia, ''Roger Scruton'', ([https://pl.wikipedia.org/wiki/Roger_Scruton LINK])</ref>
  
<ref name="p5">TVN24, Program ''Prześwietlenie'' z 2005 roku ([http://www.youtube.com/watch?v=BTNPofS9GtA&sns=em#t=8m54s LINK])</ref>
+
<ref name="p21">TVN24, Program ''Prześwietlenie'' z 2005 roku ([http://www.youtube.com/watch?v=BTNPofS9GtA&sns=em#t=8m54s LINK])</ref>
  
<ref name="p6">Tomasz Gabiś, ''Nicolás Gómez Dávila'', ([http://www.tomaszgabis.pl/2011/07/11/nicolas-gomez-davila-2/ LINK])</ref>
+
<ref name="p22">Tomasz Gabiś, ''Nicolás Gómez Dávila'', ([http://www.tomaszgabis.pl/2011/07/11/nicolas-gomez-davila-2/ LINK])</ref>
  
<ref name="p7">Waldemar Łysiak, ''Prawo Kaina, czy prawo Abla?'', ([http://www.gelberg.org/pliki/kara%20smierci.pdf LINK])</ref>
+
<ref name="p23">Waldemar Łysiak, ''Prawo Kaina, czy prawo Abla?'', ([http://www.gelberg.org/pliki/kara%20smierci.pdf LINK])</ref>
  
<ref name="p8">Edward I. Koch, ''Śmierć i Sprawiedliwość'', ([http://henryk-dabrowski.pl/index.php?title=%C5%9Amier%C4%87_i_Sprawiedliwo%C5%9B%C4%87_(Edward_I._Koch) LINK])</ref>
+
<ref name="p24">Edward I. Koch, ''Śmierć i Sprawiedliwość'', ([http://henryk-dabrowski.pl/index.php?title=%C5%9Amier%C4%87_i_Sprawiedliwo%C5%9B%C4%87_(Edward_I._Koch) LINK])</ref>
  
<ref name="p9">Margaret Thatcher, ''TV Interview for Channel 4 A plus 4 (Brighton Bomb)'', ([http://www.margaretthatcher.org/document/105764 LINK])</ref>
+
<ref name="p25">Margaret Thatcher, ''TV Interview for Channel 4 A plus 4 (Brighton Bomb)'', ([http://www.margaretthatcher.org/document/105764 LINK])</ref>
  
<ref name="p10">Przytoczony cytat jest tłumaczeniem fragmentu przemówienia wygłoszonego 14&nbsp;września&nbsp;1952 r. do uczestników I&nbsp;Międzynarodowego Kongresu Histopatologii Systemu Nerwowego<br/>
+
<ref name="p26">Przytoczony cytat jest tłumaczeniem fragmentu przemówienia wygłoszonego 14&nbsp;września&nbsp;1952 r. do uczestników I&nbsp;Międzynarodowego Kongresu Histopatologii Systemu Nerwowego<br/>
 
''Même quand il s'agit de l'exécution d'un condamné à mort, l'Etat ne dispose pas du droit de l'individu à la vie. U&nbsp;est réservé alors au pouvoir public de priver le condamné du bien de la vie, en expiation de sa faute, après que, par son crime, il s'est déjà dépossédé de son droit à la vie.''<br/>
 
''Même quand il s'agit de l'exécution d'un condamné à mort, l'Etat ne dispose pas du droit de l'individu à la vie. U&nbsp;est réservé alors au pouvoir public de priver le condamné du bien de la vie, en expiation de sa faute, après que, par son crime, il s'est déjà dépossédé de son droit à la vie.''<br/>
 
papież Pius XII, ''Acta Apostolicae Sedis'' 44 (1952) s. 787 ([http://www.vatican.va/archive/aas/documents/AAS-44-1952-ocr.pdf LINK])&nbsp;</ref>
 
papież Pius XII, ''Acta Apostolicae Sedis'' 44 (1952) s. 787 ([http://www.vatican.va/archive/aas/documents/AAS-44-1952-ocr.pdf LINK])&nbsp;</ref>
  
<ref name="p10a">John Murray, ''Principles of Conduct: Aspects of Biblical Ethics'', (rozdział 5, str. 122), ([https://books.google.pl/books?id=phoqAAaGMpUC&lpg=PP1&hl=pl&pg=PA122#v=onepage&q&f=false LINK])</ref>
+
<ref name="p27">John Murray, ''Principles of Conduct: Aspects of Biblical Ethics'', (rozdział 5, str. 122), ([https://books.google.pl/books?id=phoqAAaGMpUC&lpg=PP1&hl=pl&pg=PA122#v=onepage&q&f=false LINK])</ref>
  
<ref name="p11">Wypowiedź Petera Simpsona, ojca Ebony Simpson (†9), do mediów przed budynkiem sądu po skazaniu  gwałciciela i&nbsp;mordercy Andrew Garfortha (9&nbsp;lipca&nbsp;1993), ([https://www.9news.com.au/world/2015/07/13/19/40/mother-outraged-that-child-abductor-who-raped-and-murdered-her-daughter-is-being-given LINK1]), ([https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Ebony_Simpson Wiki-en]), ([https://www.youtube.com/watch?v=T0Pjq4M31j8#t=8m17s YT-en]), ([https://www.dailymotion.com/video/x5f9bl2 DM-en]), ([https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/127238390 LINK2])</ref>
+
<ref name="p28">Wypowiedź Petera Simpsona, ojca Ebony Simpson (†9), do mediów przed budynkiem sądu po skazaniu  gwałciciela i&nbsp;mordercy Andrew Garfortha (9&nbsp;lipca&nbsp;1993), ([https://www.9news.com.au/world/2015/07/13/19/40/mother-outraged-that-child-abductor-who-raped-and-murdered-her-daughter-is-being-given LINK1]), ([https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Ebony_Simpson Wiki-en]), ([https://www.youtube.com/watch?v=T0Pjq4M31j8#t=8m17s YT-en]), ([https://www.dailymotion.com/video/x5f9bl2 DM-en]), ([https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/127238390 LINK2])</ref>
  
 
</references>
 
</references>

Wersja z 11:38, 9 maj 2019

11.09.2017



[Jeśli] kto przeleje krew ludzką, przez ludzi ma być przelana krew jego, bo człowiek został stworzony na obraz Boga.
Rdz 9:6 Biblia Tysiąclecia



Nie popełnisz morderstwa.
Wj 20:13 Biblia Paulistów (piąte przykazanie Dekalogu)



Gdyby jednak [ktoś] czyhał na swojego bliźniego, aby go podstępnie zabić, to nawet od mojego ołtarza masz go oderwać i ukarać śmiercią.
Wj 21:14 Biblia Paulistów



Dlatego jeśli jakiś człowiek jest niebezpieczny dla całej społeczności i swoim grzechem psuje drugich, jest rzeczą chwalebną i zdrową zabić go celem zachowania dobra wspólnego.
św. Tomasz z Akwinu[1]



Prawa ustanowione są dla sprawiedliwych nie dlatego, by nie popełniali nieprawości, lecz by jej nie doznawali.
Epikur



Otóż prawa nie stanowi się dla sprawiedliwego, ale dla postępujących bezprawnie.
1Tm 1:9 Biblia Paulistów



Kara jest niezbędna, aby godność i honor pokrzywdzonego były chronione, a brak kary nie zrodził do niego pogardy i nie umniejszył szacunku jakim się cieszył.
Aulus Gellius[2]



W stanie natury każdy człowiek posiada władzę zgładzenia zabójcy, by w wyniku przykładnego ukarania, powstrzymać innych od wyrządzenia podobnej krzywdy, której żadne zadośćuczynienie nie może zrekompensować, a która to władza ma się odnosić do każdego, a także, by zabezpieczyć ludzi przed zamachami zbrodniarza.
John Locke[3]



Kto popełnił zbrodnię, musi umrzeć, w takim przypadku żaden inny wyrok nie czyni zadość sprawiedliwości, nie istnieje bowiem równowaga między śmiercią a życiem nawet najbardziej lichym. Nie ma równości między zbrodnią a odpłatą, o ile złoczyńca nie zostanie wyrokiem sądu skazany na śmierć.
Immanuel Kant[4]



Każdy ma prawo domagać się cudzego życia jako zastawu, który będzie gwarancją bezpieczeństwa jego własnego, ale nie ma takiego prawa w przypadku mienia, dla którego cudza wolność jest wystarczającym zastawem. W celu ochrony życia obywateli kara śmierci jest zatem absolutnie konieczna. Tym, którzy chcieliby ją znieść, należy odpowiedzieć: „Najpierw usuńcie ze świata zabójstwa, a w ślad za tym i karę śmierci”. Tak samo jak za morderstwo, karę śmierci należy też orzekać w przypadku nie budzącego wątpliwości usiłowania zabójstwa, bo celem prawa jest ukaranie czynu, a nie pomszczenie rezultatu.
Arthur Schopenhauer[5]



Niech nikt nie uspokaja swego sumienia iluzją, że nie może zrobić nic złego, jeśli się nie wtrąca i nie zabiera głosu. Aby zło osiągnęło swój cel, wystarczy, żeby dobrzy ludzie patrzyli i nie robili nic.
John Stuart Mill[6][7]



Ilekroć zezwalasz, by przestępstwo nie zostało właściwie ukarane, stajesz po stronie zła.
Roger Scruton[8]



Państwo, żeby wymuszać respekt na pewnych grupach społecznych, na tych grupach, których myślenie jest poniżej progu racjonalności, powinno posiadać instrumenty, które mają znaczenie symboliczne. Może z tych instrumentów korzystać bardzo rzadko, ale powinno je posiadać. Jednym z takich instrumentów jest właśnie kara śmierci. Państwo, które nie może dysponować karą śmierci pozbawia się samo majestatu.
prof. Andrzej Zybertowicz[9]



Stracenie mordercy wstrząsa liberałem bardziej niż śmierć zamordowanego.
Nicolás Gómez Dávila[10]



Każdy system, w którym jedyną karę za mord stanowi cela więzienna, to system, w którym ofiara ma mniejsze prawo do życia niż mordercy.
Waldemar Łysiak[11]



Kiedy chronimy życie winnych, to dajemy w zamian życie niewinnych ludzi.
Edward Irving Koch[12]



Zawsze popierałam karę śmierci, ponieważ wierzę, że ludzie, którzy są gotowi odebrać komuś innemu życie, tracą swoje prawo do niego. Kara śmierci powinna być stosowana bardzo rzadko, ale nikt nie powinien być z góry pewny, że bez względu na okrucieństwo swojej zbrodni zawsze uniknie kary śmierci.
Margaret Thatcher[13]



Nawet w przypadku egzekucji skazanego na śmierć, państwo nie dysponuje prawem tej osoby do życia. Zastrzegliśmy dla władzy publicznej prawo odebrania skazanemu dobra, jakim jest życie, jako zadośćuczynienie winy po tym, gdy popełniając zbrodnię, sam pozbawił siebie prawa do życia.
papież Pius XII[14]



Nic bardziej nie pokazuje moralnego upadku ludzi lub pokolenia, niż lekceważenie świętości ludzkiego życia. To właśnie ten zanik wartości moralnych ujawnia się w apelach o zniesienie kary śmierci. To świętość życia jest uzasadnieniem dla kary śmierci za zbrodnię morderstwa, a zrozumienie tej świętości, ogranicza żądania w orzekaniu tej kary. Im większy jest nasz szacunek dla życia, tym bardziej będziemy popierać karę śmierci, która jest następstwem pogwałcenia jego świętości.
John Murray[15]



Sprawiedliwość jest to stała i niezłomna wola oddawania każdemu tego, co mu się należy.
Ulpian Domicjusz



Ebony Simpson otrzymała karę śmierci, jej rodzina dożywocie, a Garforth pobyt w hotelu.
Peter Simpson[16]



Brak kary śmierci w kodeksie karnym jest pogardą dla ofiar.
Henryk Dąbrowski










Przypisy

  1. Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, Traktat: Sprawiedliwość, Zagadnienie 64 – O zabójstwie, Artykuł 2, Czy wolno zabijać grzeszników, (LINK)
  2. Aulus Gellius, Noce attyckie, (księga 7, rozdział 14, werset 3), (LINK)
  3. John Locke, Dwa traktaty o rządzie, Drugi traktat o rządzie, Rozdział II – O stanie natury, paragraf 11
  4. Immanuel Kant, Metafizyka moralności (Metaphysik der Sitten), Część I – Metafizyczne podstawy nauki o prawie
  5. Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie (Die Welt als Wille und Vorstellung), Uzupełnienia do księgi czwartej, Rozdział 47. Przyczynek do etyki
  6. John Stuart Mill, Inaugural Address Delivered to the University of St. Andrews, Feb. 1St 1867, str. 36, (LINK1), (LINK2)
  7. Drugie zdanie tego cytatu (w nieco zmienionej formie) jest, najprawdopodobniej błędnie, przypisywane Edmundowi Burke’owi. Zobacz:(LINK1), (LINK2), (LINK3), (LINK4)
  8. Wikipedia, Roger Scruton, (LINK)
  9. TVN24, Program Prześwietlenie z 2005 roku (LINK)
  10. Tomasz Gabiś, Nicolás Gómez Dávila, (LINK)
  11. Waldemar Łysiak, Prawo Kaina, czy prawo Abla?, (LINK)
  12. Edward I. Koch, Śmierć i Sprawiedliwość, (LINK)
  13. Margaret Thatcher, TV Interview for Channel 4 A plus 4 (Brighton Bomb), (LINK)
  14. Przytoczony cytat jest tłumaczeniem fragmentu przemówienia wygłoszonego 14 września 1952 r. do uczestników I Międzynarodowego Kongresu Histopatologii Systemu Nerwowego
    Même quand il s'agit de l'exécution d'un condamné à mort, l'Etat ne dispose pas du droit de l'individu à la vie. U est réservé alors au pouvoir public de priver le condamné du bien de la vie, en expiation de sa faute, après que, par son crime, il s'est déjà dépossédé de son droit à la vie.
    papież Pius XII, Acta Apostolicae Sedis 44 (1952) s. 787 (LINK
  15. John Murray, Principles of Conduct: Aspects of Biblical Ethics, (rozdział 5, str. 122), (LINK)
  16. Wypowiedź Petera Simpsona, ojca Ebony Simpson (†9), do mediów przed budynkiem sądu po skazaniu gwałciciela i mordercy Andrew Garfortha (9 lipca 1993), (LINK1), (Wiki-en), (YT-en), (DM-en), (LINK2)